Rektors blog 1.0

Kære NGG – forældre, elever, lærere og dem der har lyst til at læse med.

Velkommen til det nye skoleår.

Mit navn er Claus Reinholdt Campeotto, og jeg vil fremover – cirka en gang om måneden, på denne platform fortælle jer lidt om, hvad der sker på NGG og hvordan verden i øvrigt ser ud her fra min rektorstol på Danmarks største privatskole.

Vi har haft en fantastisk skolestart her i 2015/16. Vejret var fantastisk og aldrig før er så mange nye elever startet på NGG efter en sommerferie. Jeg har i forbindelse med skolestart deltaget på 1g´ernes introtur til Samsø og 10. klassernes tur til Tisvildeleje. Jeg nåede desværre ikke til Susåen med HF´erne – men jeg er heller ikke voldsom søstærk.

Vi håber at alle har set vores hjemmeside. Vi er stolte af designet, og vi er sikre på, at siden inden længe er på 100%. Bemærk også at der efter sommerferien igen er gang i vores Facebooksider. Gå ind og følg siderne, ”like” os og følg med i hverdagen på NGG. For praktiske oplysninger, skema, karakterer og fravær er det stadig Lectio, I skal benytte.

Mit mål med NGG er naturligvis at løfte alle elever til toppen af deres potentiale. På NGG skal man have mest ud af sit talent. Jeg ved, at NGG har en fantastisk løfteevne, og NGG fik inden sommer historiens bedste eksamensgennemsnit for alle studenterne – sammen og hver for sig. Både STX og HF. I vores udskoling fik eleverne også et meget flot resultat, og skolen havde den største andel af uddannelsesparate elever nogensinde.

Men selvom vi har succes med det, vi foretager os, selvom vi er en af Danmarks største privatskoler og selvom vi har flere nye elever end nogensinde skal vi turde modernisere os, og vi skal gå efter at forbedre os på alle parametre.

Det er med det udgangspunkt, jeg sammen med bestyrelsen og pædagogisk råd er blevet enige om en række indsatsområder på NGG – alle hænger de sammen og sammen vil de give et løft til NGG i fremtiden. Kommunikation, pædagogisk ledelse, moderne faciliteter og IT. Jeg vil arbejde med kommunikation – internt og eksternt for at forbedre kontakten til hjemmet og omverden. Jeg vil forbedre den pædagogiske ledelse sammen med lærerne og sikre, at gode ideer bliver bedre og kvaliteten på NGG altid er høj. Jeg vil arbejde hårdt for at modernisere faciliteterne på NGG i årene der kommer.

I min første blog vil jeg dog rette min opmærksomhed mod IT, der er et vigtigt indsatsområde for os. Undervisningen oplever i disse år flere og flere muligheder for brugen af IT i undervisningen og dannelsen af vores elever. Jeg vil på NGG arbejde med informationsteknologien på mange måder og flere niveauer.

Det er vigtigt at pointere, at det her ikke kun handler om at modernisere undervisningen og IT infrastrukturen, men i lige så høj grad om at tage ansvar for elevernes digitale dannelse. Digital dannelse er et begreb man hører meget i disse tider, og jeg tror, at de fleste forbinder det med at udvikle alle elever til at være gode digitale borgere. Det kommer vores elever til at få brug for og det har Danmark brug for. Vi skal udnytte og udbygge elevernes digitale kompetencer – vi skal ikke begrænse dem - vi skal være ambitiøse på vores elevers vegne. Derfor skal man heller ikke regne med at få digital dannelse to timer taget ud af kontekst en fredag eftermiddag inden weekenden, hvor vi siger, at man skal opføre sig pænt over for hinanden på ”nettet”. Det er IKKE nok. Vi skal heller ikke tro, at digital dannelse betyder, at vi skal tage mobiltelefonerne fra eleverne, gemme dem i en kasse og udlevere dem, når de går hjem. Jeg tror på, at den enkelte lærer bedst ved, hvordan vi bruger og ikke bruger moderne kommunikationsteknologi. Jeg tror også, at lærerne på NGG kan formidle dette til eleverne. I en time kan det være, mobiltelefonerne skal forblive slukkede i elevernes taske – i en anden kan det være de skal bruges til at tage billeder af forårsblomster til biologi undervisningen.

Under alle omstændigheder tror jeg ikke på halve løsninger, og jeg tror ikke på formynderi. Jeg tror på at forældre, elever og lærerne sammen kan tage ansvaret. Jeg tror på, at vi ved at tage eleverne seriøst og tage udgangspunkt i deres verden, som er fyldt med avanceret teknologi, bedst gør dem klar til fremtidens muligheder og advarer om dets faldgruber. Digital dannelse på NGG vil hjælpe eleverne med at sætte grænser for sig selv og hinanden når det kommer til uhensigtsmæssig brug af digitale platforme – både socialt og fagligt. Det vil hjælpe eleverne til at opnå grundlæggende kompetencer inden for fremtidens informationsteknologi, og vigtigst af alt vil vi sætte fokus på de nye muligheder det giver eleverne mht. indlæring, kommunikation og innovation.

NGG er inde i en rivende udvikling – jeg håber I i fremtiden vil følge med i, hvad der sker på NGG og på denne blog. Har I spørgsmål, kommentarer, ris, ros eller bare et godt input, håber jeg, I vil skrive til min mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. og jeg skal gøre hvad jeg kan for at vende tilbage til jer. I den ene eller den anden form.

”Per aspera ad astra” er måske et passende slogan for tiden der kommer, især nu hvor Danmark har fået sin første astronaut. Jeg vil i hvert fald i fremtiden arbejde hårdt for, at NGG når stjernerne.

Tak fordi I læste med.

Rektor Claus Reinholdt Campeotto