Dit gymnasium er et valg for livet

Vores hverdag består af mange valg.

I supermarkedet skal vi vælge mellem det sunde eller det usunde. Om sommeren skal vi vælge, om ferien skal gå til Sverige, til Spanien eller et helt tredje sted. Hvert fjerde år skal vi tage stilling til rød eller blå blok.

De fleste valg i livet kan ændres. Men især ét valg kan ikke ændres: Valget af sit gymnasium. Gymnasietiden er en helt essentiel periode i livet. Det er hér, man former sin fremtid og bliver formet som et helt menneske, der er klart til at indtage voksenlivet.

Mere end en uddannelse

For os på NGG er uddannelse og dannelse to sider af den samme mønt. Vi støtter vores elever på deres vej mod at finde deres fulde potentiale. Det både uddanner og danner dem, når de får en følelse af lykkerus ved at mestre noget nyt, en formel i fysik, mekanismerne i markedsøkonomien eller substantiverne på spansk. Vi giver dem en hjælpende hånd og et skulderklap, så de lærer at se det positive i modstand. På NGG lærer vi vores elever at fejle under trygge rammer, for det er gennem vores fejl, at vi lærer.

Derfor er gymnasiet på NGG også mere end en uddannelse. Det er et fællesskab, hvor vi stiller høje krav for at gøre hinanden bedre. Det er hverdagens laboratorium, der bobler af nysgerrighed og kreativitet. Og det er stedet, man former sin fremtid.

Et fællesskab med høje krav

I gymnasiet stiller vi gensidigt høje krav til hinanden. Vores lærere stiller høje krav til eleverne, og eleverne kan derfor også have høje forventninger til lærerne, der lægger ekstra kræfter i deres arbejde såsom at introducere den nyeste forskning på deres felt eller at planlægge en studierejse. Eksempelvis er 1.g’erne i denne uge på den traditionsrige skitur til Norge. Hér får de udviklet nogle andre kompetencer end i klasselokalet, mens der fagligt svinges slalom rundt om idrætsteori og socialt samvær. På den måde bliver kravene og forventningerne aldrig et pres, fordi vi i fællesskab støtter hinanden til at yde vores bedste.

I min optik kræver det tillid og tryghed at turde udfordre hinanden. Vi lægger vægt på, at der er en god klasseledelse og trygge, faglige relationer mellem elev og lærer. Det gør, at den enkelte elev kan få den rette hjælp og blive udfordret på sit niveau. Det giver vores gymnasium en høj løfteevne, fordi der er tid og overskud til at skabe de nære relationer.

Hverdagens laboratorium

At være et helt menneske handler ikke kun om faglighed og viden. Det handler også om at lære at være nysgerrig, at være kreativ og aktiv. Derfor har vi i gymnasiet på NGG flere tilbud ved siden af gymnasieuddannelsen.

Hvis man trænger til at få udviklet sin faglige nysgerrighed, kan man prøve kræfter med eksempelvis Akademiet for Talentfulde Unge eller Projekt Forskerspirer. Savner man at få udfoldet sine musiske evner, har vi vores eget Music Academy, hvor stemmetræning, samspil og musikteori skaber et kreativt udfoldelsesrum, der gør hverdagen rigere. Og hvis man går efter det sportslige miljø, har NGG seks forskellige linjer på Sports College i et professionelt træningsmiljø med personlig coaching, fysioterapeut og mulig støtte fra Team Danmark.

Med de forskellige tilbud sprudler og bobler studielivet på NGG. Jeg ser det som hverdagens laboratorium, hvor eleven selv ud fra vores tilbud sammensætter den eliksir, der giver den livsglæde, der gør, at man lykkes med sin uddannelse og som menneske.

Et sted for fremtiden

På mange andre gymnasier vælger man en samlet pakke, når man har valgt sin studieretning. Det gør man ikke på NGG. Hér er fleksibilitet nøgleordet. På alle vores studieretninger har man selv mulighed for at vælge to-tre valgfag, så man får den fagkombination, man brænder for. Når man selv har indflydelse på sine valgfag, bliver lysten til at lære stærkere.

Gymnasiet på NGG er derfor et sted, hvor man former sin egen fremtid. Det er et stort valg – især i en fremtid, der er under hastig forandring. Derfor er det vigtigere end nogensinde, at man vælger at tage sin ungdomsuddannelse det sted, hvor man får de rigtige værktøjer med i sin værktøjskasse, inden verden venter. Omstillingsparathed, nysgerrighed og evnen til at løse problemer er de vigtigste værktøjer. Dem får man med på en gymnasieuddannelse fra NGG.

Vores vejledere i grundskolen og gymnasiet står klar til at give alle vores elever et godt råd med på vejen. Du kan også læse mere om mulighederne på vores gymnasium hér.

Husk, der er små valg, og der er store valg. Og så er der valget, der gælder for livet.

De bedste hilsner

Claus Campeotto