Magi, fællesskab og læring i indskolingen
En magisk skolestart og stærke traditioner
Første skoledag blev præcis så magisk, som vi havde planlagt for skolens yngste elever. Det er en smuk tradition, at de nye 0. klasser bliver budt velkommen med flagparade af skolens ældste elever – mens de yngste til gengæld flager for studenterne. En særlig cirkel af begyndelser og afslutninger, som tydeligt viser fællesskabets styrke.
Allerede fra årets begyndelse træder endnu en elsket tradition i kraft: de ugentlige morgensamlinger i aulaen. Her synger vi sammen, hører nyt fra skolen og samles om det, der binder os sammen. Aulaen pyntes løbende af eleverne selv, og i år har især de små drivhuse fra 1. klassernes forløb om spiring, og det store fælles kunstværk ”Livets Træ” – skabt af 0. og 6. klasse – været særligt iøjnefaldende. Træet er dekoreret med farverige blade, hvorpå eleverne har skrevet, hvad de har lært i år – et smukt symbol på vækst, både fagligt og menneskeligt.
Læring, faglige milepæle og nysgerrighed
Det faglige har fyldt meget – også i indskolingen. I 0. klasse markerede eleverne en vigtig milepæl, da de lærte vokalerne. Den flotte præsentation i aulaen blev mødt med stor begejstring og opbakning, og vi glæder os til at følge deres videre rejse med konsonanterne.
0.klasserne har arbejdet med affald og genbrug i Natur/Teknik og været på spændende besøg hos Vestforbrændingen. Her lærte de blandt andet, hvordan man kan vaske røg, lave tøjdyr af plastikflasker og at der bor vandrefalke på skorstenen – fire gange højere end Rundetårn!
1.ab har haft fingrene i jorden i deres drivhusprojekt, hvor de har sået alt fra ærter til citronkerner – spirer, som de stolt kunne tage med hjem. Kreativiteten blev også sat på prøve i 0. klassernes giraf-diktat: en krævende øvelse i koncentration, tålmodighed og evnen til at følge instruktioner. Resultatet blev en flot række af unikke giraffer, hver med deres eget udtryk og karakter.
3.klasserne rundede året af med en fantastisk lejrtur til Møn, hvor de gik på fossiljagt, oplevede naturen og lærte om fortiden gennem film, leg og fælles aktiviteter – et læringsrum langt ud over klasselokalet.