Mellemtrin (4-6. klasse)

Mellemtrin

Mellemtrinnet – fordybelse, fællesskab og fantasi

Kreative udfoldelser og stærke stemmer

Kreativiteten har haft gode kår på mellemtrinnet, hvor både ord, idéer og historier har fået lov at blomstre. 6.d arbejdede med godnathistorier målrettet yngre børn og øvede sig i at formidle følelser, beskrivelser og tydelige pointer. Højtlæsningen for 3. årgang blev et rørende møde mellem store og små – og satte gang i vigtige samtaler om følelser og oplevelser.

Skriveklubben har også markeret sig som et frirum for elever med passion for ord og fortællinger. Klubben, som startede på elevinitiativ, har samlet elever fra 5. til 9. klasse om ugentlige skriveøvelser og gensidig inspiration – og ikke mindst fællesskab og kage. Gennem støtte fra Statens Kunstfond har klubben haft besøg af forfatter Julie Midtgaard, der inspirerede de unge skribenter med sine erfaringer og råd. Vi er stolte af at se, hvordan elevernes skrivelyst og fortælleevner vokser.

Læring med perspektiv og natur i fokus

På mellemtrinnet bliver faglighed levende – og nogle gange endda banebrydende. I forbindelse med det landsdækkende Masseeksperiment hjalp eleverne med at kortlægge Danmarks mos, lav og bjørnedyr. Resultaterne blev udgivet i en videnskabelig artikel, og elevernes arbejde har været med til at forøge antallet af kendte danske bjørnedyrarter fra 14 til hele 55. Nogle arter var aldrig før dokumenteret – en fantastisk præstation og en håndgribelig oplevelse af, hvordan nysgerrighed og faglighed kan bidrage til rigtig forskning.

4.klasse arbejdede i biologi med trækfugle og oplevede undervisningen blive levende gennem en quiz i aulaen, hvor svalens farefulde rejse blev både konkret og spændende. Klassen havde også en lærerig og sjov tur til Øresundsakvariet i Helsingør, hvor de både fiskede i waders og sang fødselsdagssang ved vandkanten.

Fællesskab, mod og store oplevelser

Fællesskabet har været en rød tråd i mange af årets oplevelser. 6.a styrkede sammenholdet under en dag i Klatreskoven i Glostrup, hvor samarbejde og gensidig støtte blev afgørende både på jorden og i trætoppene. Der blev vist empati, mod og god kommunikation – og det blev bemærket og rost af både lærere og instruktører.

Luciaoptoget med 5. klasse og Year 7 fyldte Cirkelhuset med smukke toner og levende lys, da de sang sig gennem gangene og skabte decemberstemning for hele skolen. En særlig tradition, som for mange starter netop på mellemtrinnet, er at lære lancier – og eleverne har i år danset sig ind i fællesskabet med både glæde og koncentration.

5.klasserne afsluttede året med en skøn lejrskoletur til Ribe, hvor både vikingeliv, Vadehavet og historiske gader dannede rammen om nye indsigter og styrkede venskaber. Her blev der både lært og leet – og fællesskabet fik lov at folde sig ud udenfor klasselokalet.

Fejring, trivsel og tanker om det, vi har lært

I skolens aula har opslagstavlen igen i år summet af farver og fællesskab. Her har eleverne fra 6. årgang bidraget med refleksioner og kreative indslag til årets trivselsprojekter – og særligt temaet "Vi fejrer, hvad vi har lært" har fyldt i årets afslutning. Eleverne har delt både faglige landvindinger og personlige erfaringer: at kunne regnetabeller, danse lancier, skrive eventyr – og at være en god ven.

Rynkebyløbet var endnu en fælles begivenhed, hvor 4. klasse og de øvrige årgange deltog med fuld energi og engagement. Under blå himmel og med hep fra lærere og to seje Team Rynkeby-ryttere, blev løbet både en festlig dag og en indsats for en god sag.

Tak for et år fyldt med viden, mod, kreativitet og fællesskab på mellemtrinnet – vi er stolte af elevernes indsats, initiativ og nysgerrighed.

Nu lakker skoleåret mod enden, og mellemtrinnets elever ser frem til endnu en smuk tradition: at fejre årets studenter med flag, smil og fællesskab – inden vi alle kan ønske hinanden en dejlig og velfortjent sommerferie.

Ribe med 5. årgang
Rynkebyløb
Klatreskoven
Luciaoptog
Visdomstræet i Aulaen
Skriveklubben
Godnathistorier med 6.d