Lektiehjælp
Lektiehjælp og privatundervisning i Danmark - mere om trivsel mindre om karakterer
NGG har talt med GoTutor om lektiehjælp i Danmark. Mange forbinder nok lektiehjælp med behovet og ønsket om højere karakterer eller en god afgangseksamen, men lektiehjælp handler for mange meget mere om trivsel og langt mindre om karakterer.
GoTutor er en af Danmarks førende lektiehjælpvirksomheder, som hjælper mere end tusind elever hvert år i grundskolen og i gymnasiet. Vi har i denne artikel talt med Ruben Samuel Sørensen, som er direktør i GoTutor, for at blive klogere på, hvad lektiehjælp også giver, udover et fagligt løft.
Lektiehjælp i Danmark er nemlig kendetegnet ved meget andet end blot målet om en god karakter. Modsat mange bl.a. asiatiske lande, har vi i Danmark en kultur som vægter trivsel i skolen langt højere end karakterbladet. Ifølge en undersøgelse af GoTutor i samarbejde med AudienceProject, har købet af lektiehjælp i Danmark ofte et præventivt formål. Forældre køber altså lektiehjælp med ønsket om at løse en udfordring, inden dets konsekvenser slår igennem for barnet.
Ifølge undersøgelsen fra 2018 er det vigtigste for landets skoleforældre barnets trivsel og glæde, hvor kun 2 % siger adgangsgivende resultater, og 1 % gode karakterer.
Ligeså mener 39 % af de adspurgte forældre, at den største motivation for at købe privat lektiehjælp til deres barn var ønsket om øget selvtillid og tro på egne evner.
Ruben siger selv, at “en kæphest for GoTutor er budskabet, at lektiehjælp giver meget mere end blot et fagligt boost. Udbyttet er nemlig ofte langt større. Lektiehjælp i en tryg relation giver succesoplevelser, når eleven kan mere end de selv troede. Det er den positive spiral, som afføder mere lyst til læring og større motivation for skolen.“
Undersøgelsen vidner netop om den danske kultur omkring uddannelse og det private tilbud om lektiehjælp. I Danmark har forældre den generelle holdning, at barnets trivsel og glæde er langt vigtigere end gode karakterer og resultater i skolen. Samtidig er den største motivation for at købe lektiehjælp udbyttet af øget selvtillid og elevens tro på egne evner. Denne undersøgelse taler netop ind i GoTutors mission for lektiehjælp, og det er deres klare erfaring, at lektiehjælpen giver elever egenskaber, som hjælper gennem hele deres skolegang, også socialt med kammeraterne.
NGGs dannelsesbegreber vilje, viden og værdier resonerer også ved GoTutors mission for lektiehjælp. GoTutors undervisere har viljen til at skabe trygge rammer for undervisningen og eleverne. Hos GoTutor sætter de også viden højt - i samarbejde med L&R Uddannelse opretholder de det høje faglige niveau i undervisningen. Med det sidste dannelsesbegreb, værdier, løfter de elever til at se deres eget potentiale og egenskaber. Lektiehjælp kan medføre mere end et højere fagligt niveau - mange elever oplever større selvtillid, som i sidste ende kan føre til mindre mistrivsel i skolen.
GoTutor er en del af Egmont via Lindhardt og Ringhof uddannelse, som er Danmarks største mediekoncern. Egmont står bag Story House Egmont, Nordisk Film, Lindhardt og Ringhof samt TV 2 og Cappelen Damm i Norge. Egmont er en dansk fond, som hvert år giver næsten 150 millioner kroner til børn og unge, der har det svært.
Besøg www.gotutor.dk for mere information.