Internationale studier

Internationale studier - Engelsk A og samfundsfag A

Engelsk er det vigtigste internationale sprog. Du vil på denne studieretning få mulighed for at udvikle dine en­gelskkompetencer i skrift og tale, så du kan begå dig i den internationaliserede verden. Du får desuden grundigt kendskab til kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i England, USA og andre engelsksprogede områder.

Du kommer op på det allerhøjeste engelskfaglige niveau i det danske skolesystem – og du stifter bekendtskab med det mest klassiske i engelsk litteratur, William Shakespeare.

Som noget helt særligt på NGG tager eleverne i 3.g et kursus i Academic Writing and Reading ledet af en sprogkonsulent fra Københavns Universitet. Formålet er, at du forberedes til at studere på videregående uddannelser, hvor meget litteratur og undervisning foregår på netop engelsk. Derfor har vi på NGG fokus på din Academic Literacy.

I samfundsfag opnår du en dybere forstå­else af samfundsforhold i Danmark, EU og på det globale niveau. Der arbejdes med fire samfundsfaglige områder: Inden for sociologi ser vi på den menneskelige adfærd i f.eks. vores senmoderne samfund. Hvad betyder fx globaliseringen for vores måde at være sammen på og på integrationen? Inden for po­litik lærer du om udviklingen i de politiske ideologier og tager temperaturen på demokratiet i Danmark. Her diskuteres også kon­sekvenserne af f.eks. corona-restriktioner og meget andet. I økonomi ligger fokus på din forståelse af den økonomiske politik og de konsekven­ser, den har for velfærdsstaten. International politik handler om FN-systemet og EU-systemet, globalisering samt aktuelle krige og konflikter.

Se hvilke uddannelser denne studieretning giver adgang til – tilføj selv valgfagene.

Aktiviteter udenfor klasseværelset

Vi har i de sidste år ofte haft undervisning uden for klasserummet, f.eks:

Studietur til New York med besøg i FN-hovedkvarteret, besøg på byens herberger for fattige, overværet retssager i dommervagten og meget andet udover de kendte turist-sights; her kommer det flerfaglige samarbejde mellem samfundsfag og engelsk i spil.

Vi har også haft studieture til Singapore - storbyen i Sydøst-Asien, der stadigvæk er præget af, at have været en del af det engelske imperium.

NGG har igennem mange år haft et samarbejde med Demokrati i Europa Oplysningsforbund (DEO), der arrangerer temadage og møder.

Alle skolens samfundsfaglige elever har en skoledag med rollespil om EU, arrangeret af Folketingets EU-oplysning.

En-dages ekskursioner til biograf og teatre, f.eks. ”Crazy Christmas Cabaret”.

Kortere studieture til Bruxelles med besøg i EuropaParlamentet og EU-kommissionen, møde med parlamentarikere, Rollespil i Parlamentarium.

Fun-facts (O:=

Denne studieretning er den mest populære på NGG og på øvrige danske gymnasier. Og det er den med god grund.

Internationale studier er en af de studieretninger, hvor du ikke behøver at have matematik på A-niveau. Men du kan vælger det som valgfag.

Der er selvfølgelig en skriftlige eksamen i 3g i engelsk. Der er også skriftlig eksamen i samfundsfag – og det er den længste skriftlige eksamen på STX.

De fleste 3g-elever på denne studieretning vælger at skrive Studieretningsprojektet (SRP) i samfundsfag sammen med et andet fag.

Sociale medier fylder meget i din hverdag – men SoMe er også en del af det faglige i engelsk og samfundsfag.