Undervisningsmateriale

Knivskarp Læring
Neurotransmittere i hjernen kan både være gavnlige og hæmmende for indlæring, alt efter hvilken type neurotransmitter der er tale om, og hvordan de er i spil i hjernen. Ved aktivt at arbejde med elevernes stress niveau under læringen kan vi påvirke balancen af disse stoffer.

Gavnlige neurotransmittere for indlæring omfatter:

Dopamin som er forbundet med motivation, belønning og læring af nye vaner. Øget mængde gør det lettere at fastholde opmærksomhed og huske ny information. Samtidig forstærker dopamin adfærd, der fører til belønning – vigtigt for indlæring gennem erfaring.
Acetylkolin spiller en central rolle i opmærksomhed og dannelse af hukommelse. Især vigtig i hippocampus – et område afgørende for langtidshukommelse.
Glutamat er den primære excitatoriske neurotransmitter og vigtig for synaptisk plasticitet – hjernens evne til at ændre og styrke forbindelser (som er grundlaget for læring).

Hæmmende eller forstyrrende neurotransmittere for indlæring

GABA (gamma-aminosmørsyre) er den primære hæmmende neurotransmitter. For meget GABA kan dæmpe hjerneaktiviteten for meget og gøre det sværere at fokusere eller lære. Men GABA er også vigtig for at skabe ro og balance – så en vis mængde er nødvendig. Det er derfor en kontrolleret mængde stress er gavnlig
Kortisol (via stressrespons) er ikke en neurotransmitter i sig selv, men stresshormoner påvirker neurotransmitternes funktion. Langvarig stress kan hæmme dopamin og acetylkolin og forringe hukommelse og læring.