Svømning på skemaet
På NGG går eleverne til svømning fra Ællingen til 3. klasse hver eneste uge. Ikke kun lærer de fleste at svømme på den tid, men de får også en masse motion i løbet af en skoleuge, fordel på idrætstimerne og svømning.
På NGG ved vi af erfaring, at yngre børn generelt trives rigtig godt med rammer i hverdagen. Det kan være forvirrende og endda fustrerende for mange børn, hvis de ikke ved hvad dagen bringer og hvem der har ansvaret. Derfor arbejder vi allerede i 0.klasse med skema og rigtige skolefag i løbet af ugen. Eleverne har forskellige lærere, som er specialister indenfor deres fagområde og med særlige kompetencer indenfor pædagogik, som passer til de mindste elevers behov.
De yngste elever i 0.klasse kan nemlig lære rigtig meget - især når det gøres sjovt og spændende. Eks. kan man lære meget engelsk gennem sang og det er også sjovere at lære to-tabellen gennem leg i gårdhaven.
På NGG går eleverne til svømning fra Ællingen til 3. klasse hver eneste uge. Ikke kun lærer de fleste at svømme på den tid, men de får også en masse motion i løbet af en skoleuge, fordel på idrætstimerne og svømning.
0.klasserne tager ofte på ture sammen. Turene afhænger meget af vind og vejr og fokusområder.
I starten af skoleåret, bruger vi kun nær miljøet. Formålet er her, at vi alle lære hinanden at kende og afkode hinanden samt at 0. klasserne forstår vigtigheden af, at kunne navigere i tur-regler. Ligeledes øver vi endnu mere selvkørenhed, end hvad de kender fra børnehaven; at de modtager vores anvisninger og handler derpå.
Om efteråret begynder vi at tage afsted på "rigtige" ture. Det er oftest heldagsture.
Vi har eksempelvis været i teateret, på forskellige legepladser i diverse skove, på Frilandsmusset, Den Blå Planet og Zoologisk Have.
Vi kan også sagtens tage på kortere ture, hvorpå vi første er afsted i de to sidste lektioner.
Her har de været på Frilandsmuseet og de nyder hinandens selskab, mens de lærer om livet i gamle dage. Der var naturligvis også tid til fri leg og en god gåtur i det dejlige vejr.