En fed oplevelse med naturvidenskab

Bliv juniormentor i Videnskabsklubben
Kan du godt lide at hjælpe andre? Er du nysgerrig af natur, og elsker du at undersøge verden omkring dig, for eksempel igennem fysik, kemi eller biologi? Har du lyst til at dele den interesse med andre? Så skal du melde dig som juniormentor!

I Videnskabsklubben går børn i 4.-6. klasse til videnskab i deres fritid – vi kalder dem miniforskere – og som juniormentor er du med til at hjælpe dem med forskellige forsøg, aktiviteter og gruppearbejde. Du hjælper med at forklare dagens opgaver for miniforskerne, og du svarer på spørgsmål, når de er i tvivl om noget.

Du er med andre ord afgørende for, at de får en god oplevelse i Videnskabsklubben!

Alle børnene har meldt sig til Videnskabsklubben, fordi de – ligesom du – er nysgerrige og har lyst til at dyrke deres interesse for naturvidenskab, og du vil derfor opleve et helt unikt fællesskab og sammenhold, når du bliver en del af Videnskabsklubben.

Samtidig lærer du selv en masse, når du skal give viden videre til andre og lære fra dig.

Hvad skal man som juniormentor

Som juniormentor får du en helt unik oplevelse med andre børn og unge, der deler din interesse for naturvidenskab, og som alle har valgt at være der frivilligt. Du får også mere selvtillid til at formidle og præsentere foran andre. Til gengæld skal du:

- Kunne komme til alle 7 undervisningsgange. Her anden gang varer halvanden time, og du skal møde op i god tid og være med til at gøre klar, inden børnene kommer.

- Være med til at forberede og planlægge undervisningen sammen med 3-4 gymnasieelever. Gymnasieeleverne står med det endelige ansvar for dagen.

- Kunne være med til et forberedelsesmøde og løbende kommunikere og fordele opgaver med de andre junior- og seniormentorer.

Holdene ligger altid om efteråret i uge 43 til 49 og bliver afholdt efter skoletid.

Spørg din lærer, hvor og hvornår der er Videnskabsklub og hvordan du kan tilmelde dig.

Om Videnskabsklubben

Videnskabsklubben blev skabt i 2014 af Rikke Schmidt Kjærgaard og Petrine Wellendorph, begge topforskere på hver deres felt og medlemmer af Det Unge Akademi under Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab. Siden da har Rikke Schmidt Kjærgaard overtaget rollen som administrerende direktør.

Videnskabsklubbens ambition er, at børn fra hele Danmark sammen med Videnskabsklubben skal kunne gå til videnskab, ligesom andre børn går til spejder og fodbold. Deres vision er, at give børn og unge fra alle sociale lag naturvidenskabelig selvtillid og at fremme interessen for STEM og naturvidenskab generelt, hvilket de blandt andet opnår gennem opnåelige rollemodeller og ved at sætte naturfagene ind i en legende fritidskontekst.

Læs mere om Videnskabsklubben her