Erhvervsøkonomi

EMNER VI ARBEJDER MED

• Virksomheden og dens omverden, forretningsmodeller
  • Strategi, konkurrenceforhold og vækst
  • Marketing, branding og målgruppeanalyser
  • Økonomi, årsrapport og regnskabsanalyse
  • Organisation og ledelse
  • Start up virksomheden, den bæredygtige virksomhed og den socialøkonomiske virksomhed

SÅDAN ARBEJDER VI

Arbejdsformen i faget er case baseret med udgangspunkt i aktuelle og virkelighedsnære problemstillinger i danske og internationale virksomheder. Der veksles mellem teori og case arbejde, korte teoribaserede klasseoplæg, små øvelser, video, opgaver, ud af huset aktiviteter mm. og med it som værktøj. Der arbejdes individuelt og i grupper. I slutningen af året udarbejdes et eksamensprojekt indenfor i et selvvalgt fordybelsesområde indenfor fagets emner

DET LÆRER DU

Du lærer om hvad er virksomhed er, og de beslutninger, betingelser og muligheder der er i forbindelse med at etablere og udvikle en virksomhed såvel i Danmark som på det internationale marked.

DU lærer at analyse og vurdere forretningsmodeller, forskellige brancher, strategiske tiltag, valg af markedsføringsaktiviteter, ”læse” et regnskab og vurdere, om det vil være en god investeringscase. Du arbejder med fagets teori og modeller i praksis

Du lærer om principper for motivation, organisation og ledelse og hvilken betydning det har for det at være medarbejder i en virksomhed/organisation.

Ved at lære og forstå nye begreber og problemstillinger, bliver du i stand til at følge med i erhvervsnyhederne i diverse nyhedsmedier.

DET KAN DU BRUGE FAGET TIL

I faget kan du få inspiration til uddannelser og virksomheder, du måske engang gerne vil gøre karriere indenfor.

Der findes mange uddannelser med erhvervsøkonomi, både ”rene” erhvervsøkonomiske uddannelser og i kombination med matematik, jura, sprog, ingeniørfag, it, sundhed, filosofi mm.

Det kan bruges i forbindelse med:

• Import-eksport
  • Finans, investering, revision mm.
  • Konsulent og rådgivningsopgaver
  • Salg, marketing, reklame
  • Ledelse og HR
  • It
  • Undervisning
  • Erhvervssprog i internationale virksomheder
  • Start af din egen virksomhed

SAMARBEJDE

I undervisningen har vi besøg af gæstelærere fra lokale virksomheder, uddannelsesinstitutioner, start-ups og innovationsmiljøer eller aktiviteter ud af huset i form af opgaver mm.

Alle fag i de gymnasiale uddannelser er beskrevet i læreplaner. Find oversigter over læreplaner, vejledninger samt de tilknyttede fagkonsulenter her