Fransk

I fransk fortsætter B og A får du indblik i hele den fransksprogede verden både i Frankrig og de lande og kulturer, der har fransk som modersmål, officielt sprog eller kommunikationssprog. Fagets arbejdsområde er sprog, kultur, litteratur, historie og samfundsforhold i Frankrig og andre fransksprogede områder.

DET LÆRER DU

Vores fokus er, at du bliver god til at bruge sproget i praksis både skriftligt og mundtligt, så du kan begå dig i dagligdagssituationer samt læse og forstå ubearbejdet fransksproget materiale.

Du bliver Interkulturel kompetent, en central kompetence i en global verden

EMNER VI ARBEJDER MED

Emnevalget aftaler vi i fælleskab ud fra din klasses interesser. F.eks.

• Dagligdag i Frankrig – skole, fritid, sport, traditioner, venner mm. – emner som DU vil kunne kommunikere med andre unge om i Frankrig eller et andet fransksproget land
  • Fransk Rap eller anden musik
  • Moderne litteratur og poesi
  • Det franske politiske system og ulighed i Frankrig
  • Fransk kunst og madkunst - la gastronomieJ
  • La francophonie og tidligere franske kolonier
  • Les Grandes Guerres (1. og 2. Verdenskrig)

På fransk B arbejder vi med 6 større emner over 2 år

På fransk A arbejder vi med 8-10 større emner over 3 år

SÅDAN ARBEJDER VI

For at træne mundtlig fransk laver vi eksempelvis små rollespil og mundtlig opvarmning, og for at blive bedre til skriftligt fransk laver vi skriveøvelser lige fra starten i 1g.

Variation er nøgleordet:

• Vi ser franske film
  • Vi læser franske bøger og tegneserier
  • Vi bruger apps og hjemmesider
  • Vi lytter til fransk musik
  • Vi arbejder i små grupper
  • Vi taler sammen på fransk

DET KAN DU BRUGE FAGET TIL

Fransk kan du bruge og bygge videre på resten af livet. Faktisk er det et sprog, der tales af 524 mio. mennesker i verden – særlig i Afrika er sproget i vækst.

Vil du bruge det franske sprog mere ”professionelt ” i fremtiden kan det f.eks. være indenfor uddannelser med sprog, kultur og kommunikation, virksomhedsøkonomi , eksport og ingeniøruddannelse, EU, andre internationale organisationer mm.

På uddannelser med praktikophold i udlandet, kan dit franske sprog blive en ekstra vigtig kvalifikation.

Alle fag i de gymnasiale uddannelser er beskrevet i læreplaner. Find oversigter over læreplaner, vejledninger samt de tilknyttede fagkonsulenter her

Fransk fortsættersprog B: Dette fag indgår som et specifikt adgangskrav på bestemte videregående uddannelser.