Dansk

Dansk A er obligatorisk alle år, du går på gymnasiet. Det har en skriftlig og mundtlig del. Det er et dannelsesfag samt et fag med tydeligere begreber og metoder, end du er vænnet til i grundskolen.

EMNER VI ARBEJDER MED

Vi arbejder særligt med tydelig videnskabsteoretisk opmærksomhed på, hvordan og hvorfor vi bruger fagets begreber og metoder samt hvordan det har sin plads blandt og kan samarbejde med andre fag. På den måde er fagets praksisser også konkrete emner. Ellers analyserer og fortolker vi kort sagt fiktionstekster og fakta-tekster under de tre hovedområder: litteratur, sprog og medier.

SÅDAN ARBEJDER VI

Danskfagets grundlæggende metode er ’hermeneutik’, der betyder ”læren om fortolkning af tekster ud fra forståelse af den helhed teksten indgår i”. Sammen med de andre humanvidenskabelige fag, f.eks. filosofi, historie og sprogfag, prøver dansk vha. fortolkning at forstå eller se verden med mennesket. Derfor er analysen og fortolkningen af oplevelser, følelser, meninger, tanker, fornuft, erfaring og viden i centrum. Analyse er, når man ser på tekstens dele, f.eks. motiver, og fortolkning er, når man samler disse enkeltdele til en helhed og finder temaer. Processen foregår i os mennesker bevidst og ubevidst konstant i en hermeneutisk spiral, en vekselvirkning mellem analysedele og fortolkningshelhed, hvori vi altid allerede har en ny helhedsfortolkning, som vi får nye analysedele ind i. På den måde vokser den viden, vi har hele tiden. Vi har meninger om alt, men hvis vi standser på et punkt i den hermeneutiske spiral, dvs. stopper med at undersøge en tekst, et emne, et menneske, en kultur osv., sidder vi fast i vores fordomme/forforståelse og bliver ikke klogere på den/det. Det er det modsatte af dannelse. Dette skal dog i dansk ikke forstås subjektivt og relativt, men retorisk, fordi det altid handler om at argumentere for det, du mener, er svaret, med viden. Det er aldrig nok at påstå noget om det, du har læst eller set – nej, du skal altid have belæg eller beviser for det ved at citere teksten skriftligt eller mundtligt i din opgave eller fremlæggelse. Ja, på den måde er dansk og humanvidenskab ligeså meget objektiv videnskab, der søger efter sandheder som samfundsvidenskab og naturvidenskab. De ser blot verden med samfundet og med naturen.

Dansk har som alle andre fag også sine helt egne metoder – det er faktisk dem, der definerer, hvilken videnskab dansk er ift. andre videnskaber. Dem kan du lære mere om, hvis du har lyst?

DET LÆRER DU

Dansk danner dig! ’Dannelse’ betyder ”udviklingen af dig som helt menneske”. Dvs. at du dagligt – uden fordomme – lader dig udvide af det, der er anderledes end dig selv og til tider helt fremmed for dig personligt, socialt, kulturelt, historisk og fagligt. Vi er alle i vores egen begrænsede verden, men hvis vi vil udvikle os og blive ved med at leve i en motiverende verden, må vi søge en større og mere spændende verden – også så vi kan gøre verden større og mere spændende for hinanden. Dette tilbyder danskfaget dig med sine områder, emner, tekster, begreber, metoder, teorier og praksisser.

DET KAN DU BRUGE FAGET TIL

Udover de åbenlyse skriftlige og mundtlige kundskaber, som du kan bruge i mange studie-, arbejds- og livssammenhænge, kan du altså bruge dansk til hele tiden at lære dig selv, andre, andet og verden bedre at kende. Først når du forstår, hvordan et fag som dansk har livsbrugbarhed, dvs. bidrager til menneskelivet i samfundet og gør nytte i samfundet, forstår du dets grundlæggende betydning og værdi. Så lærer du ikke kun dets begreber og metoder for at få en højere karakter.

Alle fag i de gymnasiale uddannelser er beskrevet i læreplaner. Find oversigter over læreplaner, vejledninger samt de tilknyttede fagkonsulenter her

Dansk A: Dette fag indgår som et specifikt adgangskrav på bestemte videregående uddannelser.