Spansk

EMNER VI ARBEJDER MED

Efter begynderundervisning, der kører det meste af første år, koncentrerer vi os om temaer, feks:

• Spansk og latinamerikansk kultur og historie, feks De Dødes dag i Mexico, nogle spanske traditioner eller forløb om revolutionshelte som Che Guevara eller diktatorer som Franco.
  • Spansksprogede film
  • Diverse generelle temaer, feks kønsroller eller de unges liv i Spanien sammenlignet med Danmark.
  • Læsning af spansksproget litteratur (først i 3.g).

SÅDAN ARBEJDER VI

Arbejdsformen veksler mellem klasseundervisning, par-arbejde og gruppearbejde.

Senere i forløbet introducerer vi mere selvstændige arbejdsformer som fx individuelle præsentationer af teksterne og emner.

Vi arbejder ofte med tekstlæsning, spontan samtale (”smalltalk”) på spansk, glosetræning, repetition af den vigtigste grammatik, høre eller synge spanske sange.

DET LÆRER DU

Gennem spanskundervisningen udvikler du din evne til at kommunikere på spansk og bliver dermed i stand til at føre samtaler om både kendte og almene emner.

Du og de andre spansk-elever lærer at læse varierede tekstgenrer samt at skrive på spansk.

Derudover får du også viden om varierede forhold i Spanien og spansktalende områder i Amerika – herunder både kulturelle, historiske, samfundsmæssige og geografiske aspekter.

DET KAN DU BRUGE FAGET TIL

Hvis du ønsker at fortsætte med spanskfaget på universitetet, har du mulighed for at få en fremtidig karriere inden for følgende brancher:

• Undervisning
  • Arbejde for firmaer, der har eller søger afsætning på det enorme spansktalende markeder.
  • Sprog- og oversættelsesarbejde
  • Administration, organisation og ledelse
  • Koordinering
  • Kommunikation og formidling
  • Vejledning og rådgivning
  • Dataindsamling og bearbejdning

Alle fag i de gymnasiale uddannelser er beskrevet i læreplaner. Find oversigter over læreplaner, vejledninger samt de tilknyttede fagkonsulenter her

Spansk A og B: Dette fag indgår som et specifikt adgangskrav på bestemte videregående uddannelser.

Salvaje!!

Man skal have det sjovt, mens man lærer....og i spansk har eleverne det sjovt!

Søren er vores skønne og helt nye spansklærer på NGG, og er både glad for sine elever og den friske, åbne og sjove stemning mellem lærerne.

Han beskriver en god dag følgende:

"At komme ind på lærerværelset om morgenen, og derinde næsten altid blive modtaget på en dejlig og imødekommende måde - endda ofte med en spontan, affødt lille godhjertet vits, og derpå luske hen til et af mine kære hold, lukke døren og til stor fryd konstatere, at de fleste i rummet har lyst til det, vi skal, hvorefter timerne bare løber afsted og jeg helt glemmer, at jeg rent faktisk er på arbejde".

Hans yndlingsfag i gymnasiet var biologi og latin, hvilket er lidt mærkeligt at se på nu, da hans undervisningsfag er spansk, engelsk, latin og filosofi

Et lille fun-fact om Søren er, at da han var til jobsamtale på NGG, gik han ind i en rude, fordi han troede, det var en åben dør.