Psykologi

HVAD ER PSYKOLOGI?

Psykologi er videnskaben om, hvordan mennesket sanser, tænker, lærer, føler, handler og udvikler sig universelt og under givne livsomstændigheder som et resultat af samspillet mellem psykologiske, kulturelle og fysiologiske faktorer.

DEN VIDENSKABELIGE PSYKOLOGI

I modsætning til dagligdagspsykologien, som vi alle kender, der giver os uvidenskabelige, enkle og generaliserende forklaringer på fænomener, arbejder vi i faget psykologi med en videnskabelig tilgang. Den videnskabelige psykologi bygger på systematiske metoder og fremgangsmåder således, at andre kan efterprøve teorier og eksperimenter. Komplekse og mangfoldige fænomener forklares med begreber, teorier, love og modeller.

Psykologi henter sin viden og metode fra alle tre videnskabsteoretiske traditioner. Både den samfundsvidenskabelige tradition, den humanistiske tradition og den naturvidenskabelige tradition. Det er et bredt fag, der giver mange muligheder for at undersøge spændende og vedkommende problemstillinger.

FAGOMRÅDER/KERNESTOF I PSYKOLOGI

Psykologifaget på STX/HF beskæftiger sig primært med følgende områder:

1. Socialpsykologi (social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse, kommunikation, digitale medier, stereotyper, fordomme og diskrimination)
  2. Udviklingspsykologi (menneskets udvikling, arv, miljø, køn og kultur, tilknytning, sårbarhed og resiliens)
  3. Kognition og læring (psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse, perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen)
  4. Personlighed og identitet (identitet og personlighed, individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, stress og coping)

TEMAER I UNDERVISNINGEN

Selve undervisningen er tilrettelagt i forløb, hvor vi arbejder med temaer og problemstillinger som:

• Identitet - hvordan dannes identiteten?
  • Ungdom - hvordan er det at være ung i det senmoderne samfund?
  • Børns udvikling – den sunde udvikling – hvordan opnår den?
  • Omsorgssvigt – hvad kan gå galt i børns udvikling og hvordan kan det undgås?
  • Mobning – hvordan opstår mobning og kan det forebygges?
  • Ondskab – hvorfor begår nogle mennesker onde handlinger?
  • Køn og identitet – hvad betyder udtrykket: ”Run like a girl?”
  • Stress – hvad kan medføre stress og hvorfor opstår stress?
  • Kognitive processer – hvordan opfatter og husker vi?
  • Den gode undervisning - hvordan lærer man noget nyt, og hvordan lærer vi bedst?

Undervisningen

I psykologi er undervisningen tilrettelagt ud fra lærerstyrede oplæg, individuelt selvstændigt arbejde, pararbejde, gruppearbejde og klassediskussioner. Vi læser og anvender teorier og undersøgelser, arbejder med dokumentarer og filmklip, afprøver tests og eksperimenter og laver små undersøgelser.

I psykologi B arbejdes desuden med psykologiske undersøgelsesmetoder (eksperiment, observation, interview og spørgeskema), gerne i praksis og med feltarbejde.

KOMPETENCER

I psykologifaget opnår du følgende kompetencer gennem undervisningen:

• At kunne redegøre for psykologiske teorier, begreber og undersøgelser. Psykologi er et læsefag, og der er mange teorier.
  • At kunne identificere og formulere psykologiske problemstillinger i den virkelige verden.
  • At kunne analysere, dvs. forstå og forklare virkelige problemstillinger ved anvendelse af de faglige teorier, begreber og undersøgelser, der er mest relevante.
  • At kunne vurdere og diskutere forskellige teorier og problemstillinger kritisk og ved at inddrage mere end én psykologisk teori, etiske forhold eller perspektiverende problemstillinger.

I psykologi B skal du desuden kunne designe og gennemføre mindre psykologiske undersøgelser og vide noget om de metoder, man bruger hertil.

Psykologi giver dig viden og kompetencer, som du kan bruge i dit liv til bedre at forstå dig selv, andre og den verden, du lever i. Psykologi giver en bred viden om mennesker og er derfor anvendeligt i forhold til mange videregående uddannelser og arbejdsområder.

Alle fag i de gymnasiale uddannelser er beskrevet i læreplaner. Find oversigter over læreplaner, vejledninger samt de tilknyttede fagkonsulenter her