Fysik

EMNER VI ARBEJDER MED

På A-niveau arbejder vi med:

• Elektriske kredsløb
  • Kernefysik og radioaktivitet
  • Mekanik i én og to dimensioner
  • Elektriske og magnetiske felter
  • Moderne fysik, fx relativitetsteorien eller kvantefysik
  • Fysik i det 21. århundrede, fx hospitalsfysik eller stjerners fysik

På B-niveau:

• Elektriske kredsløb
  • Kernefysik og radioaktivitet
  • Mekanik i én dimension

På C-niveau:

SÅDAN ARBEJDER VI

I fysik er undervisningen en blanding af klasseundervisning, gruppearbejde, opgaveregning og laboratoriearbejde.

DET LÆRER DU

Du lærer, hvordan du arbejder i et laboratorie, og hvordan du udfører forsøg for at opnå indsigt i og lave forudsigelser om naturens virkemåde.

Du lærer at indsamle, behandle og præsentere data ved hjælp af it-værktøjer. I denne sammenhæng lærer du, hvordan matematik kan bruges til at beskrive vores natur og teknologi.

Du lærer at anvende modeller til at forklare forskellige fysiske fænomener og at formidle din viden gennem præsentationer og rapporter.

DET KAN DU BRUGE FAGET TIL

En forståelse af fysik spiller en central rolle i vores teknologiske samfund. Fx bruger mange typer af ingeniører fysik i deres daglige arbejde, og udvikling af nye teknologiske redskaber kræver brug af fysikfaget. Du kan også bruge faget til udvikling af infrastrukturen med hensyn til elforsyning, datatransport osv., eller hvis du vil arbejde med udvikling af mobiltelefoner m.m.

Fysikere findes også i sundhedssektoren. Fx findes der hospitalsfysikere, der bl.a. fremstiller doser af radioaktive prøver til kræftbehandling.

Alle fag i de gymnasiale uddannelser er beskrevet i læreplaner. Find oversigter over læreplaner, vejledninger samt de tilknyttede fagkonsulenter her

Fysik A, B og C: Dette fag indgår som et specifikt adgangskrav på bestemte videregående uddannelser.