Latin

EMNER VI ARBEJDER MED

Latin er på NGG et fag på C-niveau i den sproglige studieretning, men det er også et valgfag på C-niveau, som kan kombineres med de øvrige studieretninger. Latin er både et sprog- og et kulturfag. Vi arbejder med antikke latinske tekster af forskellige forfattere, der skriver om forskellige emner. Teksterne er både prosa og poesi og kan handle om politik, kærlighed, filosofi, humor, retorik, hverdagslivet i Rom, hvordan man scorer, når man skal en tur i byen og mange andre spændende emner.

Latin er for dig, der interesserer dig for sproghistorie, og for hvordan latin har påvirket mange moderne sprog. Det er også til dig, der gerne vil blive bedre til grammatik og vide noget om romerne og deres kultur. Vi kommer tæt på det antikke romerske menneske gennem tekster, bygninger og kunst, men vi undersøger også, hvordan romersk kultur påvirker os i dag.

Sagt på en anden måde betyder det, at du gennem arbejdet med tekster på latin ikke bare lærer at læse latin og forstå den latinske grammatik, men at du også opnår viden om romernes kultur, forestillingsverden og historie, samt opøver nogle gode studievaner.

SÅDAN ARBEJDER VI

Latinsk grammatik er grundlæggende for at arbejde med grammatik i moderne sprogfag. Vi tager udgangspunkt i din grammatiske viden fra Almen sprogforståelse og fylder i begynderfasen mere grammatisk viden på. Dernæst følger forskellige undervisningsforløb, som f.eks. kan være at arbejde med tekster af en bestemt forfatter eller tekster om specifikt tema eller tekster inden for samme genre. Mulighederne er mange.

I undervisningen varieres undervisnings- og arbejdsformerne, og digitale værktøjer inddrages i arbejdet med det latinske sprog og den romerske kultur.

Vi læser ca. 10 til 15 siders latinske originaltekster, og derudover læser vi ca. 40-50 siders baggrundsmateriale om forfattere, perioder, temaer, genrer og kunst.

DET LÆRER DU

Du lærer at læse højt på latin, at oversætte fra latin til dansk, at analysere enkelte ords grammatiske form, at analysere led i en sætning, at tekstfortolke, men du lærer også at sætte latinsproget ind i en større sproghistorisk og kulturhistorisk kontekst.

Alle fag i de gymnasiale uddannelser er beskrevet i læreplaner. Find oversigter over læreplaner, vejledninger samt de tilknyttede fagkonsulenter her