Matematik

På STX tilbydes matematik på henholdsvis B- og A- niveau, hvor det løber over respektive 2 og 3 år. Her arbejdes meget teoretisk med fokus på at åbne verden op igennem logiske briller, og se sammenhænge, som tidligere var skjulte for øjet. Vi kommer ind på flere forskellige matematiske emner, som bliver anvendt over alt i samfundet. Dog vil meget af det vi ser på B-niveau være grundlaget, mens A-niveau giver et komplet billede af den matematik, du ser på gymnasiet.

Hvad skal vi lære

I matematik skal vi arbejde med en logisk tankegang og argumenter, så eleverne kan anvende og forholde sig kritisk til matematiske udtalelser, som bliver set i samfundet.

”Konkret skal eleverne opnå kompetence til at forstå, formulere og behandle problemer i relation til omverdensfænomener, såvel som viden om og kundskaber til at udøve matematisk ræsonnement og logisk tankegang. Herved skal eleverne blive i stand til at kunne forholde sig til og diskutere andres brug af matematik samt opnå tilstrækkelige faglige kompetencer til at kunne gennemføre en videregående uddannelse med betydelig vægt på anvendelse af matematik.” (Læreplan Matematik B – stx 2017.)

Emner vi arbejder med

I matematik kommer du til at arbejde med flere forskellige matematiske emner:

• Aritmetik
  • Funktioner
  • Annuitet
  • Vektorer
  • Differentialregning
  • Statistik
  • Sandsynlighed
  • Integralregning | A-niveau
  • 3-dimmenssionelle grafer | A-niveau

Og meget mere.

Sådan arbejder vi

Matematik og regning hænger også meget sammen i gymnasiet, men vi tilføjer et abstrakt aspekt med spørgsmålet ”Hvorfor?”, som er en helt ny vinkel, som først kommer frem i gymnasiet.

En standard undervisning i matematik er introduktion på tavlen gennem klassedialog, og derefter får eleverne selv lov til at arbejde så meget som muligt med emnet. Dette sker igennem både individuelt og gruppearbejde.

Det kan du bruge faget til

Matematik er et af de grundfag, som bliver anvendt mange steder i samfundet. Databehandling i naturvidenskab, statistik i samfundsfag, banklån, programmering og helt ned til egen økonomi. Tal er over alt. Men matematik i ikke kun tal, vi skal se på simplifikation af komplicerede problemstillinger, matematisk modellering, samt matematisk argumentation, hvilket er nogle af de stærkeste argumenter i samfundet, anvendt af politikere, forskere, banker og forhåbentlig også dig.

Yderligere åbner matematik op til mange uddannelser efter gymnasiet. Så matematik er et uundværligt fag for de fleste videregående uddannelser.

Alle fag i de gymnasiale uddannelser er beskrevet i læreplaner. Find oversigter over læreplaner, vejledninger samt de tilknyttede fagkonsulenter her

Matematik A og B: Dette fag indgår som et specifikt adgangskrav på bestemte videregående uddannelser.