EMNER VI ARBEJDER MED

I historie er der utallige muligheder for hvilke emner både nationalt og internationalt, man kan arbejde med. Det eneste krav er, at der findes skriftlige kilder, man kan belyse og analysere. Derfor kan man ikke beskæftige sig med dansk jernalder, men godt fokusere på Romerriget, selvom det to emner ligger tidsmæssigt samtidigt.

Vi arbejder både tematisk og kronologisk med emner og kigger både på årsager og konsekvenser til historiske begivenheder og perioder. Det kan eksempelvis være årsager til 2. verdenskrig eller konsekvenser af oplysningstiden.

Eksempler på emner i Danmark kan være:

• Vikingetiden
  • Renæssancen
  • Enevældens ophør
  • Slavehandel
  • Besættelsestiden
  • Velfærdsstaten

Eksempler på emner udenfor Danmark kan være:

• Romerriget
  • Korstogene
  • Napoleonskrigene
  • Den amerikanske borgerkrig
  • Den Kolde Krig
  • Det moderne Kina

Kun fantasien og nysgerrigheden sætter grænser.

SÅDAN ARBEJDER VI

Der er utallige muligheder for arbejdsformer i historie og skolens lærere bestræber sig på at gøre undervisningen i historie så konkret virkelighedsnær som muligt og præsentere historiske begivenheder og problematikker i øjenhøjde med virkeligheden.

Det kan gøres ved klassediskussioner, kildeanalyse, rollespil, dilemmaspil, podcast og dokumentarfilm mm.

Samtidigt tager vi gerne ud af huset og ser historien i virkeligheden ved eksempelvis byvandringer og museumsbesøg.

DET LÆRER DU

For at forstå nutiden er det vigtigt, at man også forstår fortiden. Så derfor lærer man i historie at fordybe sig og stille sig kritisk overfor tidligere tiders problematikker og udfordringer på både individ og samfundsniveau for på den måde at se på de erfaringer og det verdenssyn vores forfædre har gjort sig. På den måde giver det os en mulighed for på et oplyst, dannet og demokratisk grundlag at lære af de erfaringer og ikke begå de samme fejltagelser.

DET KAN DU BRUGE FAGET TIL

Historie er på A-niveau uanset hvilken studieretning, man vælger. Det er derfor et almendannede fag med det formål at skabe oplyste og demokratiske borgere. Samtidigt giver det dig nogle redskaber til at tænke kritisk og reflekterende og se problematikker fra flere vinkler, som kan bruges på alle videregående uddannelser.

SAMARBEJDE (ANDRE SKOLER, VIRKSOMHEDER ETC)

Historie fungerer rigtig godt i samarbejde med nær sagt alle fag i gymnasiet. Eksempelvis skal man i 1g skrive en Dansk-Historie opgave, hvor begge fag indgår i et tværfagligt forløb, der afsluttes med en skriftlig opgave. Samtidigt bliver det som A-niveau fag ofte brugt som en del af Studieretningsprojektet i 3g på tværs af de forskellige studieretninger.

Faget bliver også brugt i samarbejde med lokale foreninger, museer, virksomheder mm.

Alle fag i de gymnasiale uddannelser er beskrevet i læreplaner. Find oversigter over læreplaner, vejledninger samt de tilknyttede fagkonsulenter her

Historie A og B: Dette fag indgår som et specifikt adgangskrav på bestemte videregående uddannelser.