Naturgeografi

EMNER VI ARBEJDER MED

I Naturgeografi arbejder vi ud fra aktuelle og virkelighedsnære problemstillinger som behandles og tilrettelægges i temaer.

Kernestofområder for Naturgeografi på både C- og B-niveau er:

• Kortlære
  • Jordens udvikling (geologi)- herunder pladetektonik
  • jordskælv
  • Vulkanisme
  • Landskabets udvikling (geomorfologi) – f.eks. det danske istidslandskab
  • Vandets kredsløb (hydrologi)
  • Vejr og klima
  • Produktion, teknologi og sammenhængen med naturmæssige ressourcer
  • Energi, herunder kul, olie gas og vedvarende energi.

Vi arbejder emnebaseret:

På c-niveau arbejder vi fx med vulkanisme, jordskælv, vandets kredsløb og meteorologi

På B-niveau arbejder vi fx med vildt vejr, naturkatastrofer, drivhuseffekt og global opvarmning samt verdens fødevareforsyning.

SÅDAN ARBEJDER VI

I Naturgeografi er undervisningen en kombination af klasseundervisning, ekskursion, gruppearbejder og projektarbejde. På NGG knyttes undervisningen op på aktuelle begivenheder som vulkanudbrud, oversvømmelser, vildt vejr etc.

Vi udfører en del eksperimentelt og feltmæssigt arbejde, fx simulering af grønlandspumpen, måling af vandføring i Donse Å.

Der er skriftligt arbejde på både C-niveau og B-niveau. På B-niveau gives standpunktskarakter i både den mundtlige som den skriftlige del.

DET LÆRER DU

Du lærer at anvende forskellige typer af kort, at redegøre for og analysere forskellige fordelinger på kort, at observere i naturen, at lave eksperimentelle forsøg. Du opnår kendskab til den natur, der omgiver dig og kan følge med i aktuelle emner som ”Grøn omstilling”, ”Global opvarmning” og andre begivenheder, der finder sted i de år, du har Naturgeografi.

Derudover får du også kendskab til forskellige teorier i faget, fx pladetektonikteorien.

DET KAN DU BRUGE FAGET TIL

Faget kan pege frem mod uddannelser som bl.a. geograf, planlægger og rådgiver i entreprenørvirksomheder, stillinger i kommunernes tekniske forvaltninger, landinspektør, Meteorolog.

Faget kan samarbejde med både biologi, fysik, kemi, men også samfundsfag og historie.

Alle fag i de gymnasiale uddannelser er beskrevet i læreplaner. Find oversigter over læreplaner, vejledninger samt de tilknyttede fagkonsulenter her

Naturgeografi A: Dette fag indgår som et specifikt adgangskrav på bestemte videregående uddannelser.