Almen sprogforståelse

EMNER VI ARBEJDER MED

Almen sprogforståelse gør dig klogere på sprog og dermed på mennesker og verden. Almen sprogforståelse er et forløb i grundforløbet og skal helt overordnet udvikle dine sproglige kompetencer, så du bliver en stærkere og mere sikker sprogbruger både mundtligt og skriftligt.

Vi arbejder med grammatik, sproghistorie, semantik og pragmatik og bygger videre på det, du har lært om dit modersmål og om fremmedsprog fra folkeskolen.

For at skærpe din opmærksomhed over for de mange muligheder sprog rummer, skal du både arbejde med de mindste detaljer som fx et ords opbygning og med de store sammenhænge som fx ligheder mellem europæiske sprog.

Du vil også blive præsenteret for sproget latin og opdage, at du allerede – ligesom mange andre europæere – bruger dette sprog.

SÅDAN ARBEJDER VI

I Almen sprogforståelse arbejder vi både teoretisk og praktisk. Teoretisk når vi læser om f.eks. ordklasser, sætningsanalyse, hoved- og ledsætninger og det latinske sprogs grammatiske principper. Teorien omsættes til praksis og trænes ved mundtlige og skriftlige øvelser, som i løbet af undervisningsforløbet bliver mere og mere komplicerede. Forskellige digitale værktøjer og portaler anvendes også.

Vi arbejder både nede i detaljen med f.eks. analyse af enkelte ords opbygning eller bøjningsforhold, men også med kommunikationssituationer og anvendt sprog i større sammenhæng.

DET LÆRER DU

Med AP-undervisningen får du udbygget din viden om sprog, og du vil blive bedre til både dansk og fremmesprog. Desuden vil du få skærpet din bevidsthed om, hvor meget du kan udrette med godt og gennemtænkt sprog.

Du skal bruge din viden fra almen sprogforståelse i dansk og fremmedsprog – både hvad grammatik, skriftlig formidling, sproglige bevidsthed og sproglige analyser angår.

Alle fag i de gymnasiale uddannelser er beskrevet i læreplaner. Find oversigter over læreplaner, vejledninger samt de tilknyttede fagkonsulenter her